Project Start-Up
Een bestaande sport in een nieuw jasje steken
Het eerste project van het tweede jaar was project “start-up”. Met onze projectgroep bestaande uit nog 4 andere medestudenten zijn we aan de slag gegaan met het verzinnen van nieuwe ideeën om de Rotterdamse sportmarkt op te schudden.
Onze casus luidde als volgt: “Welke unieke belevenis kan je toevoegen aan welke sport, waardoor het totaalaanbod onderscheidend is.” We zijn ons onderzoek begonnen met het oriënteren op verschillende sporten en een doelgroep te kiezen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de sport hardlopen. Dit omdat het een laagdrempelige maar toegankelijke sport is voor iedereen. Onze uiteindelijke doelgroep werd recreatieve hardlopers tussen de 25 en 50 jaar. Hierna hebben we veldonderzoek gedaan door middel van interviews. De conclusie hieruit was dat ze vooral motivatie missen om naast hun werk ook nog te gaan hardlopen. Wij zijn gaan brainstormen en zijn vervolgens op het idee uitgekomen om een app te maken met een spelelement erin wat het hardlopen aantrekkelijker moet maken. We hebben hierin een nostalgisch spel verwerkt namelijk scrabble maar dan in een modern jasje. Hiervoor hebben we uiteindelijk een brand bible gemaakt, een prototype en uiteindelijk een MVP
De app heet Letter-Up, een hardloopapp waarmee je punten kunt verdienen door hard te lopen. Elke gelopen kilometer is een punt waard en daarmee kun je je letters komen om het spel te spelen. Om het spel uitdagender te maken kun je ook power ups kopen om het spel wat leuker te maken. Deze power ups heten Letter-ups. We hebben het uiterlijk gemaakt op basis van de Rotterdamse kleuren. Dit is ook terug te vinden in de app en in onze brand bible.
Ook hebben we op de testdag, georganiseerd door school, nieuwe inzichten verzameld om de app nog beter te maken. De testdag vond ik erg leuk omdat je dan voor het eerst je creatie mag laten zien aan anderen waar je hard aan hebt gewerkt.
Aan het eind van het project stond ook een Dragons Den gepland. Hiermee hebben we geprobeerd om een deal te sluiten met investeerders om geld te krijgen om onze app werkelijk te gaan bouwen. De investeerders waren positief over het creatieve aspect van het spel en bij de aansluiting op de doelgroep. Hier hebben we uiteindelijk geen deal weten te sluiten omdat wij zelf vonden dat we minder zouden krijgen dan wat we wilde. Ook het tegenbod hadden we niet aangenomen wat maar goed bleek te zijn omdat dat bod helemaal niet sterk was
Mijn werkzaamheden binnen dit project: binnen dit project heb ik de leiding genomen over het totale resultaat. Ik heb taken verdeeld en ervoor gezorgd dat alles op tijd werd ingeleverd. Daarnaast ben ik verantwoordelijk geweest voor alle geschreven tekst in de brand bible, een deel van het rapport en het uitwerken van de financiële kant voor de Dragons Den. Ik heb wel een sleutelrol gehad in het strategische deel van het eindresultaat in dit project maar samen met de anderen was het nooit zo goed geworden.
Tot slot vind ik dat we een mooi project hebben gedraaid met een goed eindresultaat die past bij de casus. We hebben namelijk een unieke belevenis toegevoegd aan een sport waardoor het onderscheidend is.