Project MarCom


Een sponsoractivatie met impact 

 

Voor het MARCOM-project werkte ik samen met Rowan Praagman en Alain van der Starre aan een opdracht rondom sportsponsoring. Onze opdracht was om een bestaande sponsorrelatie tussen een bedrijf en een sportvereniging nieuw leven in te blazen met een creatief en strategisch sponsorconcept. We namen hierin de rol aan van een sportmarketingbureau. Wij kozen ervoor om dit project uit te voeren voor The Indian Maharadja, in samenwerking met hockeyvereniging HCAS uit Asten.

Al snel kwamen we erachter dat de samenwerking tussen deze twee partijen niet altijd soepel verloopt. Er waren verschillende verwachtingen en belangen, waardoor er regelmatig miscommunicatie ontstond. Juist dat maakte het project interessant: we wilden iets bedenken dat voor beide partijen waardevol zou zijn en waarbij de samenwerking weer positief op de kaart werd gezet.

We begonnen met onderzoek naar de doelgroep en spraken zowel met de sponsor als met de vereniging om hun wensen en behoeften duidelijk te krijgen. Op basis van deze inzichten gingen we brainstormen en werkten we meerdere ideeën uit. Na overleg met beide partijen kozen we uiteindelijk voor de “Mascotte Dress-Up Challenge”. In deze campagne kregen de jongste jeugdteams van HCAS de kans om mascotte Shoot aan te kleden met kleding van The Indian Maharadja. Op een speelse manier maakten zij kennis met het merk, terwijl we tegelijkertijd de zichtbaarheid van de sponsor binnen de club vergrootten.

De campagne werkten we uit tot in detail, inclusief een event, een serie foto’s en videobeelden, en een complete contentstrategie. Wat ik waardevol vond aan dit project was dat we niet alleen creatief bezig waren, maar ook echt moesten nadenken over zaken zoals budget, tijdsplanning en uitvoerbaarheid. Daarnaast leerden we hoe belangrijk het is om draagvlak te creëren voor beide partijen en je keuzes goed te onderbouwen richting de opdrachtgever. Uiteindelijk leverden we een compleet adviesrapport op en presenteerden we onze resultaten.

Als ik terugkijk op het project, ben ik trots op wat we hebben neergezet. Tegelijkertijd was het samenwerken soms lastig. In het begin liep alles goed, maar na verloop van tijd merkte ik dat ik er grotendeels alleen voor kwam te staan. Hoewel ik bewust voor dit team had gekozen, omdat we eerder goed hadden samengewerkt en omdat we ook bevriend zijn, bleek de werkverdeling dit keer niet in balans. Ik heb uiteindelijk het grootste deel van het rapport geschreven, de presentaties voorbereid en het campagneplan uitgewerkt. Ondanks dat, kijk ik terug op een leerzaam project waarin ik veel verantwoordelijkheid heb genomen en persoonlijk ben gegroeid. De samenwerking viel tegen, maar de ervaring en het eindresultaat maken dat ruimschoots goed.