Een dag mee bij O2 Life
Voor mijn laatste cursusuren wilde ik iets doen dat nét even anders was dan alleen maar rapportjes tikken of achter mijn laptop zitten. Ik was benieuwd hoe het er in de buitendienst aan toe gaat, in het echt, met klanten, onderweg en met onverwachte situaties. En dus stapte ik op vrijdag 30 mei vroeg in de ochtend in de wereld van Stijn Vernes, accountmanager buitendienst in regio Zuid bij Future Drinks B.V., het bedrijf achter merken als O2 Life en Vitamize.
Ik ken Stijn van de hockeyclub, Stijn is namelijk keeper van Heren 1 bij Push en we geven samen training voor Goalieworks. Ik vroeg of ik een keer een dagje mee kon lopen. Zo gezegd, zo gedaan.
Stijn is bij Future Drinks verantwoordelijk voor zo’n 700 sportverenigingen. Ja, je leest het goed: zevenhonderd. De focus ligt op tennis/padel, voetbal en hockey maar er zijn ook andere sporten die in zijn portefeuille zitten. Zoveel verenigingen betekent veel onderweg, veel contact met clubs en vooral veel schakelen. Van sponsoring afleveren tot koude acquisitie, ik mocht overal bij zijn. En geloof me: zo'n dag is allesbehalve saai.
Over Future Drinks
Future Drinks is gevestigd in ’s-Hertogenbosch en werd in 2009 opgericht. Het bedrijf richt zich op het aanbieden van gezondere en duurzamere alternatieven voor traditionele frisdranken en sportdrankjes. Denk aan producten als O2 Life, een bruisend functioneel water, en Vitamize, een nieuw vitaminewater dat net is gelanceerd. Wat ik tof vind aan het bedrijf is dat ze echt vernieuwing en maatschappelijke waarde willen brengen, en dat zie je terug in hun aanpak: creatief, snel schakelen en altijd op zoek naar een beter alternatief.
Mijn dag
9:00 – Depot, dozen en de eerste rit
De dag begon bij het depot in Breda, waar Stijn zijn voorraad heeft liggen. Terwijl wij zijn auto inlaadde met trays O2 Life, vertelde hij me hoe belangrijk de logistiek is: goed plannen, zorgen dat je precies weet wat je waar moet afleveren, en altijd een alternatief in je hoofd hebben als er niemand aanwezig is. Onze route van de ochtend? Sponsorpakketten afleveren bij vv Bergeijk, MHC de Pelikaan in Roosendaal en een testproduct langsbrengen bij een tennisvereniging in Etten-Leur.
12:00 – Testen, praten en vooral proeven
Bij de tennisvereniging in Etten-Leur mochten we het nieuwe merk Vitamize introduceren. Stijn gaf de producten af aan de kantinebeheerder, en samen werd het product getest tot nu toe zijn. De flesjes worden voor nu in het assortiment gestopt en als ze op zijn, kan de vereniging aangeven of ze dit product willen houden ja of nee. Dit is geen gladde verkooptruc, het gaat juist om luisteren, testen en feedback verzamelen. En wat ik mooi vond: alles wordt gedaan met oog voor wat bij de vereniging past. Deze dame die van de kantine is is namelijk wat ouder, maar dat geeft helemaal niks. We hebben een praatje gemaakt over van alles en nog wat, ook om het klantcontact wat goed de onderhouden
12:45 – Terug naar het depot
Met een lege auto kunnen we niks dus zijn we teruggereden naar het depot om de volgende lading O2 life trays op te halen. In een handig systeem kan Stijn zien wat naar welke vereniging moet en konden we zonder moeite de nieuwe lading in de auto zetten. Zelf mocht ik ook nog 2 trays uitkiezen om mee naar huis te nemen. Dat laat ik mij geen twee keer zeggen want bij mij thuis zijn we groot fan van O2.
13:30 – Lunchpauze en weer door
Future drinks is milieubewust dus rijdt Stijn in een elektrische auto en deze moest aan de lader. Na een korte lunchstop (bij een tankstationglamour want we hadden zelf niks mee). Natuurlijk met een fles O2, die voor eigen gebruik in de achterbak van de auto liggen. We reden vervolgens naar HC Tempo in Bergen op Zoom, waar weer een sponsoring werd afgeleverd. Daarna probeerden we nog een koude acquisitie bij tennisclub L.T.C. de Zoom. Dat vond ik misschien wel het spannendste deel van de dag: onaangekondigd bij een vereniging aankloppen en kijken of je een gesprek kunt starten. Deze keer was er helaas niemand aanwezig die over de kantine ging, maar we vertrokken niet met lege handen. Wel met een e-mailadres en een contactpersoon die Stijn later kan benaderen.
15:00 - Terug naar huis
Na ons bezoek aan L.T.C de Zoom gingen we weer richting huis. Mijn dag mee met Stijn zat erop. Stijn sloot zijn dag thuis af met administratie: verslag maken, afleveringen registreren en checken of hij op koers ligt met zijn targets. Ook dat hoort erbij, al zie je dat tijdens de dag zelf niet direct.
Sponsoring: meer dan een doos afgeven
Maar die sponsoring, wat houdt dat precies in? Elke vereniging waarmee O2 samenwerkt, heeft jaarlijks recht op sponsoring in de vorm van gratis producten. Deze worden vaak ingezet bij evenementen zoals toernooien of startdagen van het seizoen. Maar sponsoring is niet alleen maar "even een doos neerzetten". Het draait om contact: even een praatje, horen wat er speelt in de vereniging en zo de relatie warm houden. Dat stukje persoonlijke benadering vond ik opvallend sterk en eigenlijk ook heel logisch. Juist dat maakt het verschil in een branche waar veel concurrentie is.
Targets halen, hoe moeilijk is het nu?
Onderweg hebben we het gehad over wat voor doelen Stijn moet bereiken als accountmanager. Per periode werken de accountmanagers met targets. Dit staat allemaal in een schema. Het gaat dan om het aantrekken van nieuwe verenigingen maar ook om het uitbreiden van het assortiment bij bestaande klanten. Stijn had als target om binnen de hockeyverenigingen in zijn portefeuille, bij 50 verenigingen de nieuwe smaken O2 mango of O2 bosvruchten toe te voegen aan het assortiment. Ik vond het veel maar hij zei dat hij het al gehaald heeft. Per periode focust hij zich op verschillende targets zodat het niet allemaal door elkaar loopt.
Hij vertelde mij ook dat in de zomer er echt gefocust wordt op de buitensporten omdat die dan in het seizoen zijn. In de winter ligt de focus meer bij het binnenhalen van sportscholen en zwembaden omdat deze sporten in de winter aantrekkelijker zijn. Stijn is op dit moment bezig om ijshockeyvereniging Tilburg Trappers binnen te halen en ook basketbalvereniging Heroes in Den Bosch is hij mee in gesprek. Beide twee grote nieuwe klanten als hij ze weet binnen te halen.
Een nieuwe baan voor mij?
Stijn heeft zijn afstudeerstage gedaan bij dit bedrijf en is daarna accountmanager geworden voor regio zuid. Tijdens zijn onderzoek heeft hij ontdekt dat veel clubs gerund worden door vrijwilligers en dat die overdag wanneer er gewerkt wordt dat ze niet aanwezig zijn op de club. Het is dus handiger dat iemand anders in het weekend of in de avonden contact opneemt met de verenigingen en ook afspraken maakt voor de accountmanagers. Na een pilot met Fontys Eindhoven hebben ze bij Future Drinks een studentenbaan gemaakt. Op dit moment is er 1 iemand aan de slag die voor vier verschillende accountmanagers op doordeweekse avonden en in het weekend belt naar verenigingen. Ze merken dat dit eigenlijk te weinig is en dat het handiger is om per accountmanager 1 iemand te hebben die belt. Stijn kwam met dit idee bij mij en vroeg of het wat voor mij was. Na een gesprek met zijn baas, Alexander Kusters, heb ik deze baan aangekomen. Dus met trots mag ik zeggen dat ik na de zomervakantie aan de slag ga bij Future drinks!
Conclusie: frisse blik op de praktijk
Mijn dag met O2 en Stijn was meer dan gewoon "uren maken". Het was een waardevolle inkijk in de praktijk van een buitendienstfunctie, iets wat ik nu veel beter begrijp en waar ik eerlijk gezegd veel respect voor heb gekregen. Het combineert het strategische en het menselijke aspect van marketing. En hoewel ik misschien zelf niet direct de weg op ga, weet ik nu wel: de mensen buiten zijn cruciaal voor het succes binnen. Wat mij het meest is bijgebleven? Dat accountmanagement in de praktijk veel veelzijdiger is dan ik dacht. Je bent planner, logistiek coördinator, relatiebouwer én verkoper in één. Je moet flexibel zijn, communicatief sterk en je niet laten tegenhouden als iets anders loopt dan gepland. Maar je hebt ook veel vrijheid, je komt op leuke plekken en je bouwt aan echte relaties met sportverenigingen. En dat past natuurlijk goed bij iemand met een hart voor sport én marketing.
Gebruikte bronnen
Futuredrinks. (z.d.). Futuredrinks. https://www.futuredrinks.nl/
O2Life - Life to the fullest. (2024, 14 oktober). O2Life. https://www.o2life.nl/home/